Tips voor het gebruik van een Twittermuur als organisator van een evenement

 

Bron: https://blog.livetweetapp.com/how-to-live-tweet-event-organizer/ Alexis Serneels

 

Een Twittermuur helpt om bij je event meer sociale media interactie te krijgen van je bezoekers: ze zullen hun mening geven. Het is een goed idee de “live tweets” in het vizier te brengen van alle bezoekers van je event via een Twittermuur, bijvoorbeeld door schermprojectie tijdens een voordracht.

1. Kies je hashtag na wat onderzoek

De keuze van de hashtag is essentieel. Ze moet kort en precies zijn. Kijk eens in officiële Twitter documentatie – daar staan wat tips:

  • Kies de hashtag als het meest waarschijnlijke woord die deelnemers voor je event zullen gebruiken
  • Wees duidelijk. De beste hashtag is vaak de eenvoudigste.
  • Neem het jaar (zoals # event2013) of de locatie (zoals #eventNY) op als je event meerdere keren plaatsvindt of ieder jaar gebeurt.
  • Doe een zoekopdracht op de gekozen hashtag om te controleren of deze nog vrij is voor jouw doel.
  • Zorg dat de officiële twitternaam die je gebruikt om te Tweeten niet dezelfde is als de hashtag. Doe dus niet: @superevent en #superevent.
 

2. Informeer je publiek veelvuldig over de hashtag

Promoot je gekozen hashtag in vrijwel al je communicaties: op je website, banners, lanyard (bedrukt koordje voor badge), je officiële Twitter account,...

 

3. Zorg dat op de agenda bij de sprekers ook hun Twitter gebruikersnamen staan

Zie er ook op toe dat de eerste slide van de presentatie lang opstaat (terwijl spreker en publiek zich klaarmaken) en dat daar de Twitternaam van de spreker prominent zichtbaar is.). Maar je moet zeker op de sprekerslijst en/of agenda dit ook vermelden, want die eerste slide gaat weg...

 

4. Zoek uit wat de belangrijkste deelnemers op het event zijn en volg ze

We zullen ze de VIP's noemen. Zij zijn de deelnemers met de meest sociale invloed. Je kunt www.klout.com gebruiken om hun gezag te controleren.

  • Door ze te volgen zullen ze wellicht terug volgen en dat zal hun interesse en loyaliteit naar je evenement vergroten.
  • Je kunt zo makkelijk even nakijken wat hun belangrijkste interesses zijn en daar eventueel op inspelen
 

Dit houdt verband met onze vorige tip. Zodra je evenement begint sta je waarschijnlijk onder druk, en dan heb je de tijd niet meer om dit op te zoeken. Zo maak je het jezelf makkelijk de belangrijkste gebruikers te volgen en te antwoorden, te retweeten waar nuttig – tijdens het event zou het lastig zijn dit nog op te zetten en mis je mogelijk belangrijke tweets. Leg best een lijstje aan met de 10 belangrijkste aanwezige gebruikersnamen.

 

5. Gebruik een Twittermuur als tool

Twittermuren hebben typisch functionaliteit om tweets te groeperen en om de juiste tweet op het juiste moment te tonen. Bijvoorbeeld zoeken en verzamelen op hashtag, vermelding of gebruiker. De screenshot hieronder verzamelt elke tweet met de hashtag #event2013. (getoonde toepassing: https://www.livetweetapp.com/en/)

 

 

6. Moderator

Bij een publiek getoonde Twitter wall is het wel aangewezen om iemand in de rol moderator te plaatsen om al te genante situaties te vermijden. Twitterwalls hebben (toch zeker in de betalende versie) de mogelijkheid om tweets te kiezen, goed te keuren of te verwerpen – zodat op je Twitterwall de meest interessante tweets toont. Een screenshot met deze moderatorfunctionaliteit:

 

(scherm slaat op LiveTweetApp)

Bij het modereren niet zomaar alles voor lief nemen. Controleert de feiten en de persoon die Tweet als het genant kan worden. Even zijn profiel nakijken is een goed idee. Heeft hij reeds eerder over dit onderwerp getweet ?

 

7. Bedank wie getweet heeft en geef hen iets

Je kunt wie getweet heeft een extraatje geven, zoals toegang tot exclusieve inhoud. Plaats op het einde een pakkende foto van de spreker genomen tijdens het event en een quote van hem/haar die het publiek/twitteraars dankt voor de interessante vragen. Toon in ieder geval dankbaarheid voor de interactie.