e-mail ontwerp

 
 

Ontwerp je e-mail


  • FROM: Zend van een persoon of herkenbare bedrijfsnaam. Best is een reële persoon die de ontvanger zal herkennen als iemand van wie hij reeds mail kreeg – anders opent hij de mail misschien niet. Dit is makkelijk configureerbaar bij de e-mail service providers.
  • SUBJECT: Denk lang na over de beste titel: Mensen beslissen op basis van de titel of ze een mail openen of uitvegen... Trek de aandacht. Vermijd woorden die een spam filter zullen triggeren. (vb.: “Free” is een gevaarlijk woord)
  • TO: Stuur naar echte personen, niet naar sales@, info@,...
  • Body: HTML emails zijn best niet breder dan 600px. Maar meestal lost de e-mail service provider dit wel op (formattering, grootte, layout vereisten). Houd de informatie kort, in makkelijk verteerbare brokken. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan (above the fold, boven de zone die scrollen vraagt). Meer en meer mensen lezen hun email vanaf smartphone, tablet. Zorg dat je mail daarop correct leesbaar is.
  • Call to action: Verwar de lezer niet met teveel acties die hij kan nemen. Eén opvallende actie zoals een “koop nu” drukknop, of een link “lees meer”, of een “doe de enquête”, of een “schrijf je in voor onze podcast”, enz… geeft meer kans op succes dan meerdere.
  • Footer: Vergeet niet te vermelden hoe de ontvanger kan uitschrijven. Zorg voor contactinformatie - ook sociale media. Respecteer legale vereisten (vb.: geregistreerd adres vermelden, handelregister,…)

 

Stuur altijd een test-email naar jezelf en collega’s vooraleer uit te sturen