Aanpak

 
  • Kies een email service provider (ESP)
  • Bouw je lijst
  • Plan je campagne
  • Schrijf je email
  • Let op dat de werklast niet te groot wordt
  • Zorg dat je het resultaat van de e-mailing kunt meten (wie heeft de mail geopend, wie heeft doorgeklikt van de mail naar een “landingspage” op je website,...
 

Kies je e-mail service provider

Haal het niet in je hoofd je eigen e-mail account te gebruiken. Als maar een klein percentage ontvangers je mass-mail als spam classifiëert, kan dat ertoe leiden dat bedrijfsspamfilters je e-mail als spam wegfilteren, en in bepaalde gevallen kan dit zelfs aanleiding geven tot het opheffen van de e-mail account.

 

Een professionele ESP zal “best practises” volgen, en er zorg voor dragen dat de legale vereisten gevolgd worden, zoals:
  • Een 2-voudige stap om in te schrijven
  • “Uitschrijf” link in de voettitel met automatisatie van dat uitschrijven
 

Een professionele ESP zal ook hulpmiddelen bieden voor het beheer van de adresdatabank:

  • Het segmenteren van de e-mail lijst bij het uitvoeren van een gerichte campagne
 
En erg nuttig is de gedetailleerde rapportage/statistieken van een professionele ESP
Dit aspect kun je moeilijk zelf opbouwen binnen je bedrijf:
  • Hoeveel hebben je e-mail geopend ?
  • Hoeveel hebben zich uitgeschreven ?
  • Hoeveel hebben doorgeklikt naar specifieke links die je in je mail voorzien had ?