Aanpak
- Kies een email service provider (ESP)
- Bouw je lijst
- Plan je campagne
- Schrijf je email
- Let op dat de werklast niet te groot wordt
- Zorg dat je het resultaat van de e-mailing kunt meten (wie heeft de mail geopend, wie heeft doorgeklikt van de mail naar een “landingspage” op je website,...
Kies je e-mail service provider
Haal het niet in je hoofd je eigen e-mail account te gebruiken. Als maar een klein percentage ontvangers je mass-mail als spam classifiëert, kan dat ertoe leiden dat bedrijfsspamfilters je e-mail als spam wegfilteren, en in bepaalde gevallen kan dit zelfs aanleiding geven tot het opheffen van de e-mail account.
Een professionele ESP zal “best practises” volgen, en er zorg voor dragen dat de legale vereisten gevolgd worden, zoals:
- Een 2-voudige stap om in te schrijven
- “Uitschrijf” link in de voettitel met automatisatie van dat uitschrijven
Een professionele ESP zal ook hulpmiddelen bieden voor het beheer van de adresdatabank:
- Het segmenteren van de e-mail lijst bij het uitvoeren van een gerichte campagne
Dit aspect kun je moeilijk zelf opbouwen binnen je bedrijf:
- Hoeveel hebben je e-mail geopend ?
- Hoeveel hebben zich uitgeschreven ?
- Hoeveel hebben doorgeklikt naar specifieke links die je in je mail voorzien had ?