Een stoel tekenen

 

Een eenvoudige stoel tekenen

Vertrek van een template voor houtbewerking:
 
 

Er zijn vele manieren om een taak uit te voeren in SketchUp – werk gerust op die manier die jouw het best bevalt.

We gaan deze simpele stoel tekenen, gebruik makend van de de subtractieve methode. Dat betekent dat we tekenen door overbodig materiaal te verwijderen. Een andere techniek is de additieve methode. Die zal je meer vertrouwd voorkomen: met bouwstenen bouw je op.

 

Ter voorbereiding – controleer volgende instellingen:

 

  • Weergave -> werkbalk: Aangevinkt zijn: aan de slag, grote gereedschappenset, metingen
  • Venster -> voorkeuren -> sjabloon -> productontwerp & houtbewerking mm
  • Weet je niet hoe een gereedschap werkt, zet dan de trainer aan: Venster -> trainer

Laten we tekenen:

 

  • Neem het “Rechthoek” gereedschap, en teken een vierkant in het horizontale vlak. Typ bij de laatste hoek 40cm;40cm (dat verschijnt rechts onder)
  • Neem het “Duwen/Trek” gereedschap, trek de rechthoek wat omhoog tot een balk, en typ 120cm

 

Opmerking:

 

  • Zoom in, en gebruik het “Beeld draaien” gereedschap indien nodig. (Dit geldt vanaf nu voor de rest van de oefening, we zullen dit niet meer vermelden – oriënteer je object zo zodat je er handig mee kunt werken).  
  • Als je ergens fout bent kun je altijd de alt+backspace toets drukken om een stuk van de tekening terug te verwijderen. 
  • Je kunt ook naar het “bewerken” menu gaan en “ongedaan maken” kiezen.
 

We snijden materiaal weg


Gebruik het lijn gereedschap om bovenaan een L-vormige lijnstuk te tekenen. Let er terwijl je tekent goed op hoe de kleur verandert als je // bent aan een as, en let op de kleur van de eindpunten. Zorg ervoor dat alles evenwijdig is.

 

Nu gaan we de onderste rechthoek (ruimte tussen de poten) tekenen. Selecteer het “Rechthoek” gereedschap. Ga eerst 2 seconden boven het groen hoekpunt van de L hangen (niet klikken). Ga nu loodrecht naar beneden om de rechthoek rechtsonder te beginnen. Je kunt aan de kleurverandering nu zien wanneer je perfect loodrecht onder het groen punt bent. Teken de rechthoek zo zodat het zijprofiel qua dimensies geloofwaardig een stoel lijkt.

 

Neem nu het “Duwen/Trekken” gereedschap om de bovenste rechthoek weg te drukken.

 

De poten vrijsnijden

 

Gebruik het “Duw/Trek” gereedschap om de onderste ruimte tussen de stoelpoten weg te duwen.

 

Teken nog rechthoeken bij om de ruimten tussen de voor en achterpoten af te bakenen, en gebruik opnieuw het duw/trek gereedschap om die vlakken weg te duwen. Je zult de stoel vaak moeten roteren om aan de gewenste zijde te kunnen. In dit geval moet je de stoel zo kantelen dat je bij zijn onderzijde kunt.

Alligneren

Blijf rechthoeken tekenen en wegduwen tot de 4 poten vrijgemaakt zijn.

 

We willen uiteraard dat iedere poot precies even dik is, dus dat m.a.w. de zijkanten van verschillende poten in hetzelfde vlak liggen. Regel de dikte van een poot zodat hij er goed uitziet door met de Duw/Trek tool de dikte te regelen. Selecteer vervolgens bij een andere poot de zijkant die in hetzelfde vlak dient te liggen als de poot die je net geregeld hebt. Sleep naar het oppervlak van de oorspronkelijk geregelde poot met het Duw/Trek gereedschap.

Met deze techniek krijg je de zijkant van de twee poten in hetzelfde vlak.
 

De leuningboog

De laatste stap is het wegsnijden van de boog bovenaan.

Selecteer het “boog” gereedschap. Trek een lijn op de leuning. Trek de lijn wat naar boven om de boog te vormen. Druk het bovenste lichaam met het Druk/Trek gereedschap weg.

En klaar is die stoel !