Mislukken

 
Twee op drie van alle projecten faalt, groot en klein, altijd en overal. Het maakt niet uit in welke branche of sector, ze gaan allemaal op identieke wijze de mist in. We lijken maar geen einde te kunnen - of durven - maken aan deze eeuwige faalspiraal. 
 
 

 

  • Een onjuiste planning, bijvoorbeeld omdat ze niet zorgvuldig, met voldoende overleg en gebaseerd op een goed ontwerp opgesteld werd.
  • Projectleden kunnen teveel zaken aan hun hoofd hebben. Misschien zijn ze met andere operationele taken en andere projecten bezig en werd in hun planning niet formeel werktijd vrijgemaakt voor dit project.
  • Projectleden kunnen onvoldoende bekwaam zijn: Het heeft weinig zin een taak toe te wijzen aan een project lid die daar niet de geschikte competenties voor heeft.
  • Veel kleine afwijkingen maken één grote. De projectleider dient de vooruitgang van het project nauwgezet te bewaken en in te grijpen
  • Soms begint een activiteit gewoonweg te laat. Men is bijvoorbeeld afhankelijk van een extern element dat te laat gebeurt (het vrijmaken van een budget, een vergunning die laattijdig toegekend wordt,...)
  • Projectmedewerkers willen het “te mooi” maken. De klant heeft een bepaald event met een bepaalde inhoud voor ogen, maar creatieve geesten binnen eventbureau laten zich gaan waardoor je boven budget en boven wat gewenst is gaat. 
  • Materiaalverlies door bijvoorbeeld diefstal
  • Te optimistische planning: Misschien heeft de klant een planning opgelegd die onmogelijk is, maar toch aanvaard werd om het event binnen te halen. Niemand heeft zijn vinger durven opsteken...
  • Te late levering, bijvoorbeeld van een vergunning, van materiaal nodig voor de opbouw,....
  • Project wordt tegengewerkt. (vb.: door lobby van een concurerend event bij een gemeenteambtenaar) 
  • Renteverliezen. Indien toeleveranciers in dollar dienen betaald te worden, en een ongunstige koerswisseling treedt op. Of indien de rente stijgt wat de voorfinanciering plots veel duurder maakt
  • Herstellen van fouten, bijvoorbeeld een fout in het ontwerp die laattijdig opgemerkt wordt - dat neemt tijd
  • Calamiteiten kunnen optreden: brand, storm, staking,... Vaak kun je die wel inschatten en je erop voorbereiden binnen risicobeheersing;
  • Definitiewijzigingen: Een klant die van het doel een “moving target” maakt door steeds zaken te wijzigen. Met name indien contract en projectoffice zwak zijn en dit toelaten.
  • Vergeten voorbereiding. Het project start “brutaal” zonder dat voorbereidende maatregelen genomen werden.
  • Vergeten afwerking. Vb In de eindfase beslissen dat een rehearsal niet nodig is... 
  • Onduidelijk doel/opdracht. Vaak weet de klant bij aanvang van het project niet precies hoe het event er moet uitzien. Als het eventbureau er niet in slaagt dit door te praten tot een duidelijk doel riskeer je mislukking.